Jesteś freelancerem, zaczynasz i budujesz swój własny biznes? Istnieje również ważna i dla wielu być może nawet stresująca część - ustalanie cen. Nie chodzi tylko o początkową konfigurację, ale także o dostosowanie w razie potrzeby i zmian na rynku. A dzięki inflacji i rosnącym cenom nawet właściciele małych firm muszą przyjąć podejście polegające na podnoszeniu cen produktów i usług. W tym artykule podamy kilka wskazówek dotyczących początkowej konfiguracji i komunikacji zewnętrznej w przypadku podwyżki.

Jak skonfigurować cennik?

→ Koszty

Podstawowym krokiem w tworzeniu cennika jest jasne i klarowne wyszczególnienie wszystkich kosztów. Obejmują one powtarzające się wydatki, takie jak czynsz za lokal, a także jednorazowe (zakup sprzętu i technologii itp.).

Przykład powtarzających się kosztów:

  • Czynsz
  • Wynagrodzenie pracowników (lub przedsiębiorcy)
  • Własne ubezpieczenie i opłaty (lub podatki)
  • Amortyzacja sprzętu
  • Sprzęt biurowy (może nawet kawa)
  • Koszty podróży
  • Materiały

Przykłady kosztów jednorazowych :

  • Zakup sprzętu (drukarki itp.)
  • Wyposażenie biura/studia/przestrzeni
  • Licencja na prowadzenie działalności
  • Kursy

→ Zakres pracy

Nie tylko to, ile godzin dziennie chcesz pracować, ale także to, ile godzin realnie możesz przepracować, jest ważnym elementem wyceny. Jeśli otrzymujesz wynagrodzenie godzinowe jako freelancer, ważne jest, aby pamiętać, że są to głównie rzeczywiste przepracowane godziny i bardzo rzadko jest to 8 godzin pracy dziennie (pracownik spędza 8 godzin w pracy dziennie, ale ile z tego faktycznie pracuje?).

→ Ceny konkurencji / średnia w branży

Czy wiesz, gdzie sklasyfikować swoją usługę lub produkt? Czy masz ugruntowaną markę, czy dopiero zaczynasz i próbujesz się przebić? Jaka jest twoja wartość dodana w porównaniu do tego samego produktu/usługi konkurencji? Jaki jest popyt i podaż na rynku na twoją usługę lub produkt? Czy produkt ma jakąś wartość artystyczną lub autorską? Jeśli potrafisz obiektywnie umieścić się na osi konkurencji, uzyskasz wskazówki dotyczące ustalania cen.

→ Stawka godzinowa

Pokażmy to na przykładzie freelancera. Jeśli Twoje koszty prowadzenia działalności i utrzymania wynoszą na przykład 50 tys. miesięcznie i wiesz, że możesz pracować 130 godzin miesięcznie, Twoja stawka godzinowa powinna wynosić 385 CZK.

💡 Wskazówka OnlineFakturowanie.pl : Ustal minimalny czas pracy. Na przykład 15 minut, za które będziesz pobierać opłatę, nawet jeśli czynność trwa tylko 10 minut (chyba że zadanie można dodać do dłuższego okresu czasu, który poświęcasz temu klientowi). W końcu musisz skoncentrować się nawet na tak małym zadaniu, wyjaśnić sobie informacje itp.

→ Podwyżki cen

Jako firma, jeśli jesteś zmuszony podnieść ceny, zawsze dobrze jest zachować przejrzystość. Wyjaśnij klientom, dlaczego tak się dzieje, jaka część kosztów wejściowych wzrosła po Twojej stronie itp. Kolejną kwestią jest również terminowe informowanie. Jeśli masz materiały i inne rzeczy potrzebne do pracy w pewnej ilości zakupionej w magazynie, możesz wcześnie oszacować, kiedy nastąpi podwyżka.

Czy jesteś również jednym z tych przedsiębiorców, którzy zmagają się z nerwowością, jeśli chodzi o wycenę własnych towarów / produktów, czy też jesteś bardzo dobry w obliczaniu rzeczywistej wartości, a tym samym odpowiedniej ceny tego, co oferujesz? A może brakuje Ci innego punktu do lepszego ustalania cen? Daj nam znać.